Skrevet av kunsthistoriker Julie Klevmark
Blant tyske kunstnere under siste halvdel del av 1900-tallet stod politisk tematikk og samfunnsrettet diskurs ofte i sentrum, men til tross for å ha tilbrakt mye av sitt liv i fødebyen Berlin, har urbane motiver vært av lite interesse for Bernd Koberling (f.1938).
Som ung kunststudent på 1950-tallet reiste han for første gang til det nordlige Sverige, hvor landskapet skulle gjøre et uutslettelig inntrykk. Siden den gang har kunstneren foretatt seg en rekke reiser til Norden, blant annet til Nord-Norge og Islandske kystområder. Disse stedene har forblitt en vedvarende inspirasjonskilde for hans kunstneriske praksis. Koberlings valg av motiv har gjort at han gjerne beskrives som en “fornyer av landskapsmaleriet» i tysk samtidskunst.
(Teksten fortsetter under bildet)
_res_wl2_frontpage_1200.png)
Bernd Koberling (*1938) Hoppende hvaler, 1984. Sammlung Würth, Inv. 2869. Ervervet 1995 © 2024 Bernd Koberling / BONO
Gjennom sin karriere utforsket Koberling flere ulike teknikker i malerkunsten, og fra slutten av 1970-tallet og utover 1980-tallet begynte han å arbeide monumentalt og utviklet en flytende malerstil. Sammen med kunstnervenner som Georg Baselitz (f. 1983)) og Markus Lüpertz (f. 1941) fremmet de en form for ny-ekspresjonisme som viste til foreningen mellom ulike formspråk og metodiske tilnærminger. Karakteristisk for Koberling er imidlertid hvordan han iverksatte dette i relasjon til sin følelsesmessige tilknytning til naturen, og ikke det politiske. Ved å lene seg på en svært personlig og intuitiv tilnærming til sine dyr- og naturmotiver, skiller han seg dermed fra en rekke andre kunstnere i samme generasjon.
Dette kommer til syne i verk som Hoppende hvaler fra 1983, som viser en sammensmeltning mellom både figurative og abstrakte elementer.
I maleriet Hoppende hvaler er detaljerte fremstillinger av dyrene omringet av et bredt spekter av blåfarger, med hint av gult, grønt og rødt. I Koberlings skildring av livet i havet bryter han med de kunstneriske parameterne vi vanligvis assosierer med mer tradisjonelle former for landskapsmaleri – som bredt perspektiv, detaljert bakgrunn og gjenkjennelige former i tydelig komposisjon. Landskapet som omringer hvalene er abstrahert og betrakter blir møtt med en fornemmelse av et økosystem, fremfor en tydelig billedlig beskrivelse av det. Gjennom maleriet henviser kunstneren oss til sine egne følelser, refleksjoner og opplevelser av den naturlige verden.
Hoppende hvaler representerer ett av mange havmotiver Koberling har malt gjennom sin karriere – en motivgruppe som unektelig har vært viktig for kunstneren, og kan sees i utstillingen Animalia – verk fra Sammlung Würth som står til og med august 2025.