Velkommen til Würth Norge Kundesenter: 464 01 600  
Hovedkontoret på Hagan

Om Würth Norge AS

Med 350 selgere på veien, og snart 60 butikker, kundesenter og en rekke produkteksperter er vi klare for å hjelpe deg med kompetansen og produktene du trenger!

Würth Norge (WN) er til for kundens verdiskapning. Fagfolk i alle kategorier innen auto, bygg og anlegg, mekanisk/tekniske fag skal til enhver tid ha vår fulle støtte og oppmerksomhet. Vi leverer et stort utvalg festemateriell, verktøy, kjemi, verneutstyr og verkstedutstyr. Vårt produktsortiment kjennetegnes av bruksverdi, sikkerhet, effektivitet og kvalitet. Egenskaper som alltid evalueres grundig før produkter lanseres.

Würth Norge er også en av markedets fremste kompetanseleverandører. Gjennom et høyt kunnskapsnivå sikres våre kunders fremtidige verdiskapning og lønnsomhet.

Vi hjelper deg

Våre 3 divisjoner, Auto, Metall og Bygg, er fordelt på salgsregioner og nærmere 60 butikker over hele landet. Kundegruppene er bil- og karosseriverksteder, håndverkere innen tre- og metallbearbeidelse, entreprenører, samt industri av alle størrelser. Vi er stolte av at 98 % av alle bestilte varer er på vei til kunden innen 24 timer etter at bestillingen er mottatt. Tilgjengelighet og leveransedyktighet er to av de viktigste krav vi setter til oss selv. WN satser på nærhet til kunden og har 350 salgskonsulenter som besøker ca. 2000 kunder hver dag.

Würth, langt mer enn bare produkter!

Målet vårt er å effektivisere din hverdag. Du kjenner kanskje til slagordet vårt "Würth ordner opp"! Vi leverer produkter av høy kvalitet, men har også en rekke tjenester som forenkler din hverdag slik at du får gjort jobben du skal.

Som kunde av Würth får du ikke bare tilgang til over 130.000 artikler, men også tilgang til et helhetskonsept bestående av kompetanse, support, logistikkløsninger og høy kvalitet både på produkt og tjenester. Alle våre kunder blir fulgt opp av egen kontaktperson. Vi har jobbet nært opp mot våre kunder i mer enn 45 år og kjenner hvilke krav du blir stilt overfor både fra dine kunder og myndigheter, hvordan arbeidsmiljøet ditt er og hvor viktig det er med høy kvalitet både på maskiner og verktøy. Målet vårt er å gjøre det enklere for deg å gjøre en god jobb for dine kunder.

Hovedkontoret

Hovedkontoret er lokalisert i et moderne kontor- og lagerbygg på Holum skog, like nord for Oslo. Med nytt påbygg, derav 12 000 m² lager betjenes kundene med et av Norges mest avanserte logistikksystemer.

WN innviet i 2003 et eget galleri tilknyttet hovedkontoret - Galleri Würth.

Her tilbyr vi flere utstillinger hvert år. Tidligere har vi vist alt fra elevarbeider til store navn som Picasso og Günter Grass. I november 2012 ble galleriet utvidet og er nå på ca. 750 kvadratmeter. Galleriet består av utstillingsrom, kafé og møterom med plass til ca. 200 mennesker.

Våre grunnverdier

Mot

Vi skal ha tæl nok til å tørre å stake opp kursen for hele bransjen.

Tørre å gå nye veier – vise endringsvilje.

Det er den suverene ener som kan gjøre dette.

Ansvarlighet

Vi er en stor aktør, og vi har tenkt å bli enda større og mer synlige enn før. Vi tar samfunnsansvar, regionalt og lokalt.

Vi er etterrettelige, ordentligeog omsorgsfulle i alt vi gjør.

Det betyr ikke at vi behøver å være kjedelige. Vi sier ofte TAKK, for å uttrykke vår anerkjennelse til andre.

Lidenskap

For salg. For faget. For jobben. For Würth.

Denne verdien skal prege oss i alt vi gjør – og være førende for hva slags folk vi knytter til oss.

Den skal også være synlig i all vår kommunikasjon. Vi er stolte av jobben vår.

Entusiasme

Vi skal være positive i alt vi gjør, stå for engasjement og delaktighet overfor kunder, forretningsforbindelser og arbeidskolleger.

Ledelsen i Würth Norge AS

Gøran Mago Ramstad
Gøran Mago Ramstad

Adm. direktør

Roy Vegard Nilssen
Roy Vegard Nilssen

Digitalansvarlig

Reidar Slaaen
Reidar Slåen

Dir. for forretnings- og markedsutvikling

Jelena Eftedal
Jelena Eftedal

HR-sjef

Stein Inge Viset
Stein Inge Viset

Logistikksjef

Kari Helene Hagen
Kari Helene Hagen

Markedssjef

Johan Øberg
Johan Øberg

Salgsdirektør

Lena Herrmann Nygaard
Lena Herrmann Nygaard

Økonomisjef

Würth Norges historie

Tidligere adm. dir. Ole J. Molland ser stolt tilbake på Würth Norges 35 fantastiske år i Norge. 70.000 kroner i omsetning i 1973. Stø kurs mot milliarden i 2008.

”Tiden vi startet på i 1973 var riktig. Bilbransjen, vårt satsningsområde i starten, trengte ganske enkelt skruer, muttere og andre festemidler. Markedet var modent, vi hadde ”brød og smør”, og en salgskatalog konkurrentene bare kunne drømme om. Det er mange bedrifter som er startet med langt dårligere odds ”, forteller Ole J. Molland.

”Jeg hadde langt hår da jeg kom til jobbintervjuet”, minnes Divisjonssjef Auto, Terje Kristoffersen, ansatt som Mollands tredje selger. ”Du er ansatt på en betingelse, at du klipper håret!”, sa Molland til meg. Han ga meg til og med penger til hårklippen. Jeg ofret håret, og har jobbet i Würth siden.”

Selv hadde Molland respondert på en liten annonse i Aftenposten hvor det tyske morselskapet søkte representasjon i Norge. Jobberfaring med Tyskland og tyskkunnskaper gjorde utslaget.

”Vi var unge, sultne på å lykkes og klare for å rulle opp skjorteermene. Det var oppskriften da vi startet”, husker Molland. ”Vi var jo heldige også. Det var på mange måter enklere å etablere noe nytt på den tiden. Konkurransen var ikke så knallhard som den er i dag. Salg var da, som nå, både en kunst og et håndverk, men systemene og organiseringen var langt mindre komplisert.” ”Vi lærte en masse i denne første pionertiden”, forteller Molland. ”Kanskje mest om hva det vil si å ta ansvar gjennom nye utfordringer, finne løsninger. Vi måtte være kreative, vi hadde ikke noe valg. Salgsmøtene foregikk sittende på pappkasser i lageret vi leide. Verden var uformell, beslutningsveien rask, i den forstand at det handlet om å peke på kartet, finne kunden, sette seg i bilen og selge. Og selge gjorde vi. I 1974, omsatte vi for ca. 940.000,- kroner og siden har kurven pekt rakt til værs år for år.

”Jeg husker en hendelse på Alnabru”, forteller Terje Kristoffersen. ”Vi hadde fått mye varer til lager og gulvet i den stakkars brakka vår greide ikke vekten og varene raste gjennom gulvet. Et tydeligere tegn på vekst skal man vel lete lenge etter. Det tok ikke lange tiden før vi flyttet til Kjeller.” ”Vi ble raskt mer profesjonelle. Vekst krever det”, påpeker Molland. ”Flere ansatte, klarere struktur i forhold til roller som skulle fylles, varelager som måtte kompletteres og ikke minst, ansettelse av mange nye selgere.”

”80-tallet var tiåret hvor veksten tok virkelig av. Som ellers i samfunnet var aktiviteten ekstremt høy både i innenfor bilbransje og industri/håndverk, begge våre satsingsområder. Da vi flyttet til vårt første egne nybygg i Nittedal utenfor Oslo, var vi veldig stolte over hva vi hadde fått til på drøye 10 år. ”Ord som logistikk og servicegrad var ennå ikke hverdagslige termer, men vi lærte at reell vekst, var å ha fokus på bunnlinjen fremfor omsetning. Teknologiutviklingen og en gryende datastyrt hverdag gjorde at vi sto overfor store omleggingsprosesser. Å ha et konsern som Würth i ryggen og en visjonær av format gjennom Reinhold Würth var til stor hjelp i disse fasene av helt nødvendig omstilling.

”Med med mange ansatte kommer det menneskelige aspektet sterkere til utrykk ettersom en bedrift vokser. Trivsel og trygghet er avgjørende for å kunne nyttiggjøre seg ressursene våre ansatte har. Rask vekst er en utfordring for alle bedrifter, vi var intet unntak.” ”Det har vi i Würth vært veldig opptatt av; å gjøre hverandre gode. Legge til rette for at de forskjellige funksjonene i bedriften er så samskjørte at vi også internt ”leverer varene” til rett tid, og med en felles forståelse for hvordan vi skal løse oppgavene”, understreker Molland. ”80-årene var for oss en gyllen anledning til å etablere oss som en av de tunge aktørene i markedet, et resultat av at vi hadde vektlagt strategiutvikling. Vi så nøye på hvordan vi skulle åpne opp for nye sider ved vår virksomhet, hvordan bli mer attraktive som leverandør, spesielt som totalleverandør av både varer og tjenester.”

”Ved å møte disse utfordringene veldig bevisst ved inngangen til 90-tallet. Alt ved vår virksomhet måtte skje i et raskere tempo. Hver og en fikk større ansvar. Vi måtte levere raskere, riktigere. Økonomistyring fikk en helt annen mening i vår hverdag. Kostnadsorientering ble like viktig å håndtere profesjonelt som ordreinngang”, erindrer Molland. ”Det hele samlet seg da vi flyttet til våre nåværende lokaliteter på Holum Skog. Vi fikk en tilpasset infrastruktur, nødvendig handlingsrom, det som i dag gjør oss til en av landets mest effektive bedrifter.”

”Det er selvfølgelig veldig gledelig at en bedrift som startet i en falleferdig brakke på Alnabru i 1973 nå nærmer seg en milliard kroner i omsetning, med bunnsolid økonomi og en egenkapital de fleste kan drømme om. Men ser man bort fra det økonomiske perspektivet, så er faktisk det som varmer mest, hva mennesker kan få til, sammen” understreker Molland. ”Würth Norge er en trygg og attraktiv arbeidsplass for hundrevis av mennesker, og tar du med familiene deres så er det flere tusen mennesker som har hatt sitt profesjonelle liv og økonomiske fundament forankret i denne bedriften.” ”Å vite at Würth nå er representert med egne butikker i over 30 norske byer; at vi bygger nok en etasje på administrasjonsbygget; bygger ut lageret, verkstedet, kompetanse- og opplæringssenteret – det at vi igjen må utvikle oss og gå nye kreative runder for å møte markedets utfordringer, viser med all tydelighet at vi i Würth har mestret kunsten å drive lønnsom butikk, en som nyter stor tillit over hele landet.

Würth Gruppen

Reinhold Würth

– Fra tomannsbedrift til global markedsleder

På verdensbasis er profesjonelle fagfolk innen bilbransje, tre- og metallhåndverk, sammen med industribedrifter kjernen i Würths virksomhet.

Würth-gruppen og Adolf Würth GmbH & Co. KG har hovedsete i Künzelsau, sydøst i Tyskland. Siden Adolf Würth etablerte virksomheten i 1945 har kjerneområdet vært montasjeteknikk. Fra starten som tomannsbedrift har Würth vokst til å bli verdens største selskap innen sitt forretningsområde.

Würth-gruppen har i dag over 400 selskaper i 80 land med om lag 90 000 ansatte, halvparten salgsrepresentanter med en portefølje på mer enn 125.000 produkter.

Les mer om Würth-gruppen:

.

Dynamisk vekst basert på innovasjon

Würth ble etablert i Künzelsau i Tyskland i 1945 av Adolf Würth, som også ledet virksomheten. I 1954 overtok sønnen Reinhold Würth bedriften med en omsetning på DEM 176.000. Det som begynte som en lokal forretning har utviklet seg til et verdensomspennende konsern med direkte salg på markedet for montasjeteknikk.

Reinhold Würth er formann for den rådgivende forsamlingen, mens dr. Robert Friedman er talsmann for Würth-gruppen. Videre består ledergruppen av Rolf Bauer (viseformann, Division Metal World, marketing), Gerhard Knoblauch (styremedlem), Max Lorefice (styremedlem), Wolfgang Rampmaier (styremedlem), dr. Harald Unkelbach (talsmann i Adolf Würth GmbH & Co. KG, Information Systems), Peter Zürn (Distribution, Division Auto World).

Würth er fremfor alt et tradisjonelt selskap basert på direkte salg. Produktutvalget omfatter 100.000 artikler i forskjellige dimensjoner for montasje, vedlikehold og reparasjoner. Würth konsentrerer virksomheten om skruer, låseartikler, DIN- og standarddeler, kjemitekniske produkter, innrednings- og byggevareutstyr, plugger, tetting, hånd-, elektro- og luftverktøy, service- og vedlikeholdsprodukter, klebe- og festeteknikk og lagersystemer.

Produktene lagerføres og selges under eget merke. De distribueres gjennom salgsnettet til Würth, hovedsakelig til håndverksbedrifter, men i økende grad også til industribedrifter.

Würth står for kvalitet

Würths forsknings- og utviklingssenter har sikret selskapet en rekke patenter innenfor sitt produktspekter. Produktutviklingen er et resultat av vårt samarbeid med frittstående utdannelsesinstitusjoner; et kundepanel med fremstående representanter fra Würths kunder; og gjennom konstant dialog med våre kunder.

Med slagordet «Kvaliteten overgår prisen» innehar Würth en ledende rolle innen sitt område, og er i tetsjiktet hva angår kvalitetssikring. I februar 1993 ble Adolf Würth GmbH & Co. KG sertifisert i henhold til DIN EN ISO 9001 og i november 1996 også i henhold til DIN ISO 14001. En bekreftelse på at fokus på kvalitet i alle ledd, produkter, service og rådgivning setter våre kunder i stand til å nå sine mål i forhold til sine kunder.

Würth – nær kontakt med kundene

Tett kontakt med kunden er uhyre viktig. Würth er en løsningsorientert organisasjon med nær tilknytning til kundene gjennom blant annet våre filialer. Det gir oss en enestående «hands on» tilnærming overfor våre kunders øyeblikkelige behov. Rask orientering i produktsortimentet og rask levering prioriteres høyt. Våre tekniske kunderådgivere er i konstant kontakt med håndverkere i ulike typer bedrifter, for å yte markedets beste service.

Distribusjon du kan stole på

Med avansert datateknologi, avanserte automatiserte lagersystemer og medarbeidere innstilt på å yte den høyeste grad av service, garanterer Würth at kundeordrer effektueres innen 24 timer etter at orden ble mottatt i Künzelsau. 97% av ordrene effektueres umiddelbart.

«Mitt liv har vært arbeid, arbeid og atter arbeid!»

Bygningen som huser Würth i Künzelsau er Reinhold Würths livsverk og representerer en av de største suksessene i Tysklands etterkrigshistorie. «Mitt liv har vært arbeid, arbeid og atter arbeid», sier Prof. Dr. h.c. mult. Reinhold Würth selv.

Som alle suksesshistorier begynte historien om Würth i det små. En offentlig ansatt som godkjente etableringen av firmaet karakteriserte skrueforretningen som Adolf Würth etablerte 16. juli 1945 som en «døgnflue».

Med hjertet i halsen til det første kundebesøket

Reinhold Würth var 14 år gammel da han begynte i sin fars firma. Det var en liten forretning som solgte skruer, en av mange i samme by i de første fredsårene. Han startet som læregutt og som ansatt nummer to. Allerede da han var 16 reiste Reinhold på salgsturer rundt i hele Vest-Tyskland. «En gang dro jeg med hjertet i halsen til Düsseldorf. Det var vinter, iskaldt og masse snø. Jeg hadde ikke råd til å bo på hotell, så jeg gikk fra dør til dør og spurte om de kunne ta imot en overnattingsgjest … Men jeg var stolt da jeg kom hjem med et godt salgsresultat.»

Da faren døde, måtte 19-åringen ta ansvaret

Etter at Adolf Würth døde allerede i 1954 ble det hans eldste sønn Reinhold som måtte ta ansvaret for å skaffe familien inntekter. 19-åringen overtok skrueforretningen i Künzelsau. «Jeg hadde bange anelser» sier han i dag. Men dette ble starten på et uventet oppsving for firmaet. Under unge Reinholds ledelse ekspanderte forretningen til å bli et verdensomspennende konsern som i dag tilbyr alt håndverks- og industribedrifter har bruk for.

Da Reinhold avsluttet sitt første regnskapsår hadde salget økt med 20% til DEM 176.000.

Trakk seg tilbake fra aktiv ledelse

I 1994 ble Reinhold Würth formann for den rådgivende forsamlingen i Würth-gruppen og overlot ansvaret for den daglige ledelse til dr. Walter Jaeger og Rolf Bauer. «Jeg var redd for å bli gammel og bakstreversk og dermed bli en fare for å ødelegge det jeg hadde bygd opp», sier han selv. Men likevel har han ikke fått særlig bedre tid til å dyrke sine hobbyer; kunst, fotturer, sykling og reiser. «Jeg arbeider ikke mindre, men gjør andre ting», sier Reinhold Würth. Han er dessuten en entusiastisk flyver og er stadig underveis over hele verden, for å besøke utenlandske datterselskaper. Selv om Reinhold Würth er både en vellykket forretningsmann og kunstsamler er han trygt forankret i virkelighetens verden.

Julen 1993 benyttet han anledningen til å gi sine medarbeidere en påminnelse om hvor viktig det er å ikke «miste kontakten med virkeligheten». Mange av de unge lederne var blitt for arrogante, mente Reinhold Würth. Derfor fylte han en håndkjerre med skruer akkurat som i de første årene. Fulgt av ledere og nyansatte dro han den gjennom Künzelsau til stasjonen, selv om det var bitende kaldt og sludd. Hans budskap var «Glem aldri hvor du kommer fra».

«Alle ledere må ha visjoner»

Å lede og motivere medarbeidere er ifølge Reinhold Würth viktig for å oppnå suksess. Han var tidligere ute enn andre med å tenke på betydningen av «ledelseskultur». I dag er det hans mening at «det å lede medarbeidere har mer enn 50% betydning for fortjeneste eller tap, mens kapital og produkter kommer i neste rekke». Dessuten er det viktig for ham å ha visjoner. «Alle ledere må ha visjoner, men de må selvsagt være gjennomførbare. Visjoner frigjør ny energi.»

Ifølge denne filosofien er mennesket det sentrale i alle forretningsområder. Atmosfæren hos Würth preges av medarbeidere med moderne, sporty, åpen, forutsigbar og pålitelig innstilling. Hos Würth er målet at alle medarbeidere skal føle seg vel.

Utmerkelser for resultater i næringslivet

Reinhold Würth ønsker å bryte med rutinene, som preger kontorarbeid. Mennesker som har en interessant jobb kan til og med få jobben som hobby. Dette prinsippet er ikke begrenset til hovedkontoret i Künzelsau, men gjelder alle medarbeidere over hele verden. Ledelsesfilosofien gjelder for hele konsernet. Alle medarbeidere vet at det er de selv som gjennom sitt engasjement kan bestemme sitt ansvarsområde og sin personlige frihet. Som et resultat av sitt engasjement og sine ideer om ledelseskultur ble Reinhold Würth utnevnt til æresdoktor av den vitenskapelige avdeling ved universitetet i Tübingen i april 1999. Dessuten er han utnevnt til professor ved universitetet i Karlsruhe, hvor han også har mottatt en æresbevisning fra avdelingen for bedriftsutvikling.

Kunstmuseet som beriker næringslivet

Reinhold Würth virkeliggjorde sin visjon om samhørighet mellom arbeid og liv da han opprettet et kunstmuseum i administrasjonsbygget i Künzelsau-Gaisbach i 1991. Her er det en glidende overgang mellom kontorer og museum. I Würth-museet, som omfatter mer enn 12.000 utstillingsgjenstander, arrangeres det tre til fire forskjellige utstillinger i året. Dette er ikke bare et tilbud som beriker kulturlivet i Tyskland, men som også vekker stadig større interesse i utlandet.

I juni 2001 åpnet Reinhold Würth en stor kunsthall i Schwäbisch Hall. I 2003 åpnet han Galleri Würth i tilknytning til hovedkontoret i Norge.

Reinhold Würth